De Nieuwe Roaring Twenties
Het is deze week precies een jaar geleden dat Nederland voor het eerst in Lockdown ging tegen het Coronavirus. In dit jaar is ontzettend veel en tegelijkertijd ontzettend weinig gebeurd. Met de vaccinaties in aantocht hunkeren we naar perspectief, naar een glimp van hoe de wereld eruit zal zien post-corona. Zijn we eindelijk wakker geschud en gaan we duurzamer leven? Blijven we genieten van de kleine dingen? Gaan we direct uit ons dak als het weer veilig kan? Of gaan we ons weer precies zo gedragen als voor de crisis? Zonder exact te weten wanneer, wordt 2021 het jaar met nieuwe mogelijkheden, uitdagingen en kansen die we met beide handen moeten aanpakken.
Een beetje historisch perspectief
Laten we eerst even teruggaan naar de echte ‘Roaring Twenties’, want wat hielden die eigenlijk in? De Eerste Wereldoorlog was net beëindigd en de Spaanse griep had wereldwijd meer dan 50 miljoen levens gekost. Met deze oorlog en pandemie vers in het geheugen, mensen wilden het leven weer vieren. Dit resulteerde in een versnelde (her)opbouw van een economie, die nieuwe rijkdom en vrijheden opleverde voor delen van de samenleving. Door massaproductie werden goederen beter betaalbaar, steden werden drukker en de radio en Jazzclubs deden zijn intrede. Het werd een decennium van optimisme en economische groei.
Welkom in de Roaring Twenties 2.0
Het consumentengedrag is het afgelopen jaar sterk veranderd. Degenen die het geluk hadden hun baan te behouden, zagen hun spaargeld oplopen. Als ze besloten geld uit te geven, deden ze dat niet aan nette kleding, schoenen of vakanties. In plaats daarvan spendeerden ze aan luxe casualwear, lekker eten en natuurlijk het verbeteren van hun woning.
Maar naarmate de Lockdowns en andere beperkingen worden opgeheven is er eindelijk wat licht aan het einde van de tunnel en zal een deel van die uitgaven terugvloeien naar “experiences”. Hoewel we nog moeten afwachten hoe groot de gevolgen van de pandemie voor de economie zijn, is nu al duidelijk dat de mensen staan te popelen om weer naar buiten te gaan. Tijdens en na iedere grote epidemie herkennen wij steeds een bepaald gedrag van de mensen. De mensen leven eerst soberder en spaarzamer en zullen daarna socialer en losbandiger worden. Roaring Twenties 2.0. Men wil reizen, feesten, afspreken met familie en vrienden. Kleding zal uitbundiger zijn met veel kleur, champagne als drankje van de zomer 2021 en zodra het weer kan plannen we onze reizen vast tot en met 2025. Alles wat gemist is, moet worden ingehaald.
Ook al is er nog veel onzeker, een ding staat vast; er gaat heel veel gebeuren de komende jaren maar alles wijst erop dat men toe is aan een verandering. Ben je nou benieuwd wat de Roaring Twenties 2.0 voor jouw bedrijf betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op zodat we er samen over kunnen sparren!