Drie consumententrends voor 2021

Daar is ie dan eindelijk, onze langverwachte eerste trendblog. En wat voor één? We starten gelijk met een voorproefje van drie consumententrends voor 2021. Wil je er meer over weten of een toegepaste trendpresentatie voor jouw bedrijf, categorie of organisatie, laat het ons dan weten!

Doe maar duurzaam

De trend naar gezonder en duurzamer leven is al een aantal jaren gaande maar altijd heel relevant. We zijn er ons steeds meer van bewust, dat ons consumptiegedrag gevolgen heeft op bijvoorbeeld klimaatverandering en de plasticsoep. Vooral de jongere generaties; de Millennials en Gen Z’s gaan steeds bewuster om met wat ze consumeren en zoeken naar manier om positief te kunnen bijdragen aan een betere en gezondere toekomst. Met eigen consumptiekeuzes proberen ze het verschil te maken en verantwoordelijkheid te nemen over klimaatverandering, welzijn, de samenleving, plasticgebruik, dierenwelzijn en meer. Zo kiezen ze ervoor om vegan te eten, bewuster te reizen, hun footprint zo laag mogelijk te houden en minder kleding te kopen. Op korte én lange termijn ziet het ernaar uit dat deze manier van bewuste consumptie, of het nu voltijds of deeltijds is, alleen maar toe zal nemen.

Less is now

Consuminderen, ontspullen, lenen en delen… In 2021 stappen we over op een nieuwe mentaliteit als het gaat om bezit. We zijn er namelijk (mede door de coronapandemie) achter gekomen dat we niet gelukkiger worden van het hebben van meer spullen. Minimalisme als nieuw statussymbool. Met minder kleding, minder gebruik van plastic, minder voedselverspilling, minder reizen en uiteindelijk ook minder prikkels. We gaan steeds meer waarde hechten aan immateriële zaken zoals ervaringen, welzijn, selfcare, me-time, verdieping, het maken van herinneringen en gelukkig zijn.

Het nieuw activisme

Goed en bewust nadenken over je aankopen is stap 1 maar in 2021 gaan gaan we nog een stap verder. Consumenten begrijpen dat merken macht hebben om de wereld te kunnen veranderen en erkennen de impact zodra bedrijven deze mogelijkheid naast zich neerleggen. Ze voelen zich steeds mondiger om bedrijven en merken aan te spreken, te protesteren of zelfs te boycotten. Maar dit betekent niet dat al deze bewuste consumentenstemmen negatief zijn. We hechten er waarde aan om merken waarin we geloven te steunen. Hierdoor neemt ook het positief activisme toe. Het is voor consumenten steeds belangrijker dat bedrijven ergens voor staan en hier eerlijke en meetbare informatie over geven. Ze worden ware ambassadeurs van hun favoriete merken en zullen hun invloed gebruiken om ook anderen te bereiken en te enthousiasmeren.

Benieuwd naar wat deze trends voor jouw bedrijf of organisatie betekenen of benieuwd naar het hele verhaal? Neem dan vrijblijvend contact op met Trendzaken om te kijken hoe jullie als bedrijf toekomst proof kunnen zijn!